Dobrý den,
Ve sbírání známek jsem úplný začátečník, který se v problematice teprve velmi pomalu začíná orientovat. Přestože jsem na tomto fóru našel řadu užitečných informací, měl bych dva dotazy, na které jsem zde ani v jiných zdrojích nenalezl odpověď.
- Jakou roli má při sbírání celistvostí samotné psaní/dopis? Pochopil jsem, že celá obálka s razítkem a známkou má pro filatelistu větší hodnotu než jen výstřižek, ale zajímá mě, jestli je nedílnou součástí celistvostí i dopis v takové obálce. Jinými slovy, je obvyklé sbírat obálky se známkou a razítkem vč. dopisu uvnitř obálky, nebo je jakékoliv sdělení uvnitř obálky pro filatelisty v podstatě nepodstatné (nemyslím tím dopisy nějaké významné osobnosti, mám na mysli běžnou korespondenci mezi panem X a panem Y). Na jednu stranu by název "celistvost" pochopitelně naznačoval, že má být zásilka kompletní, na druhou stranu jsem na filatelistických e-shopech nenarazil na žádnou zmínku o tom, jaký dopis nabízené celistvosti obsahují.
- Ohledně určování průsvitek-zde na fóru zaznělo, že u některých známek lze určit vodoznak i bez použití benzinu nebo elektronického detektoru. Předpokládám správně, že se to týká jen čistých známek a u ražených bez lepu je to v podstatě nemožné? Stačí si v takovém případě pečlivě prohlédnout lep/rub známky, nebo jde o nějaký jiný postup? Ptám se proto, že jsem ani u čistých známek nebyl schopen vodoznak najít, ačkoliv tam podle katalogu měl být a na zkoušku pomocí benzinu si zatím netroufám (šlo mj. o známky nacistického Německa z počátku 30. let).
Omlouvám se, pokud mé dotazy zní naivně nebo hloupě, ale jak jsem psal, s filatelií teprve začínám a v mnoha ohledech je pro mě komplikovanější než jiné druhy sběratelství
Předem děkuji za odpovědi

Dobrý den
vůbec nejsou hloupé, kdo se nezeptá, nic se nedozví.
Počítejte s tím, že sběratelství a to jakékoli je těžší čím více do něj pronikáte. Ne tedy předmětem zájmu, ale snahou sběratele.