Já to čtu také,také i proto jsem jim tam hodil film..
Přijde mi to už jako polemika.. Já tu dobu studoval a v podstatě studuji pořád, nic přelomového zde nezaznělo,pouze oné dohady, ale konec konců o tom to je a tak na druhou stranu Paule i Pavle klobouk dolů, že jste to prošli vcelku kultivovaně..
Konzultace a poradenství v oboru numismatiky
https://www.linkedin.com/in/milan-heczko-01291424b
https://pin.it/4kDaagI
milan.heczko@yahoo.com
Tak tu máme výročí bitvy na Bílý hoře.
Zrovna nedávno jsem rozečetl jednu knížečku, kde je i pěknej ordre de bataille.
TAm snad byla šance na výhru jen na začátku, kdy císařští a ligisti ještě nebyli spojeni a Tilly přecházel řeku směrem k Českýmu vosjku. Dokonce si toho i několik zkušenejch velitelů všimla a tlačila do útoku.. útok na vojsko přecházející řeku je zárukou úspěchu. No neschopný velení to zakázalo.. (Prý je obranná linie díky terénu zárukou úspěchu.)
Vojsko bez žoldu, početně slabší...řada důstojníků prý ani nebyla u mužstva, ale polehávala v Praze.
Pak se ligisti a císařští sešikovali, Český levý křídlo se rozpadlo hned, kde některý jednotky rovnou utekli... Snad jen mladej Anhalt s jízdou stál za řeč..Ale Uherská jízda, co ho mohla podpořit byla laxní a utekla nakonec taky...
Takže z levýho křídla útočili stavovskejm do boku a byl konec.
Blamáž.. Neschopný velení..
Existuje výborná PC hra Pike and Shot, která simuluje 30 letou válku. Jednotky dle dobovejch iluminací (sestavy tercií apod.) i rozmístění, síly(počty mužů)...Vše dost přesný. Je tam i kampaň "Bohemia", včetně bílé hory..je zajímavý si to vyzkoušet..a tam člověk pozná, že ty brutální obří tercie* co měli císařští/ligisti jsou jako tank. Navíc pokud maj dobrou morálku..nedá se ani v simulaci Bílá hora vyhrát.
*Na obrázku ze hry a iluminaci dobový to jde vidět. Jsou to ty čtverce podivný. Maj značit kopiníky uprostřed, mušketýry kolem. Kopiníci jsou zobrazený s kopím nahoru, takže v nákresu to vypadá celkem zvláštně, jako krabice uprostřed.
Obrázky: